English » 70062 Applied Linguistics

70062 Applied Linguistics

 

Eleni Sella

Professor

elesella[at]turkmas.uoa[dot]gr

3 hours per week

Course objectives

The aim of the course is to provide knowledge and to develop the critical thinking of students as far as the educational process is concerned, focusing more specifically on foreign language teaching, having as ultimate aim the teaching of Turkish as a foreign language (in the following semester during the course 70031 'Methodology of foreign language teaching: teaching Turkish'). The aims of the course are best served by introducing students to the principles of Applied Linguistics, aspects concerning the factors that influence foreign language acquisition and the necessary theoretical background related to contemporary foreign language didactic approaches, focusing on the communicative method, as well as on the learning strategies of the trainees, and also their assessment techniques in the foreign language. Moreover, in the context of the course, in the form of a stage programme, students should follow the courses of Turkish at the Centre of Foreign Languages of the University of Athens or at the Faculty, so that they can have a personal opinion on how the teaching process is integrated in certain theoretical frames.

The ultimate aim of the course is to provide students with the necessary theoretical background so that, as future teachers, they will be able to adopt the appropriate didactic approach in each case, according to the needs and interests of their public, combining empirical data and theoretical principles.


Course Structure

1. Learning the first and the second communication code: Theoretical considerations.

2. Relations between the first and the second communication code.

3. Basic principles and methods for teaching a foreign or/and second language.

4. Factors that influence the acquisition of the foreign and/or second language: psychological and socio-cultural factors.

5. Methodological approaches to the teaching of the second communication code: traditional method and disputes.

6. Diachronic evolution of the contemporary methodological approaches.

7. The Communicative approach.

8. The creative utilisation of methodological approaches.

9. Learning strategies and the necessity for their development.

10. Methodical planning and organisation of teaching: content and forms of planning.

11. Methodical planning and organisation of teaching: objectives and role of planning.

12. Implementation of the principles of planning and organisation of teaching.

13. Case study of learning strategies.

Assessment

Final written examination (70%) and compulsory written assignment (30%).

 

Bibliography

Α. Basic

The following textbooks and course notes are proposed:

Μήτσης, Ν. (2004). (1998). Στοιχειώδεις Αρχές και Μέθοδοι της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας. Αθήνα. Gutenberg.

Τοκατλίδου, Β. (2002). Γλώσσα, επικοινωνία και γλωσσική εκπαίδευση. Αθήνα. Πατάκης.

Κατσιμαλή, Γ. (2007). Γλωσσολογία σε εφαρμογή. Αθήνα. Καρδαμίτσας.

 

Β. Indicative

In Greek

Κατσιμαλή, Γ. (2007). Γλωσσολογία σε εφαρμογή. Αθήνα. Καρδαμίτσας.

Κασσωτάκης Μ. & Φλουρής, Γ. (2003). Μάθηση και Διδασκαλία, τ. Α' Αθήνα.

Littlewood, W.(2009). Επικοινωνιακή γλωσσική διδασκαλία. Aθήνα. University Studio Press.

Μήτσης, Ν. (2004). Η Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος. Αθήνα. Gutenberg.

Μπασλής, Γ. (2006) Εισαγωγή στη διδασκαλία της γλώσσας, Μια σύγχρονη ολιστική και επικοινωνιακή προσέγγιση. Αθήνα. Νεφέλη.

Μπέλλα, Σπ. (2007). Η Δεύτερη Γλώσσα. Κατάκτηση και Διδασκαλία. Αθήνα. Ελληνικά Γράμματα.

Σελλά, Ελ. & Μπατσαλιά Φρ. (1997) “H συμβολή της Συγκριτικής Γλωσσολογίας στη διδακτική της Nέας Eλληνικής ως δεύτερης γλώσσας'', Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Eλληνική Γλώσσα, 25-27 Σεπτεμβρίου 1997, Aθήνα, σσ. 865-872.

Σελλά, Ελ. & Μπατσαλιά Φρ. (2001) «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Κοινωνιογλωσσολογική προσέγγιση ενός πανεπιστημιακού Προγράμματος Σπουδών», Recherches en Linguistique Grecque I, (Πρακτικά του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου Ελληνικής Γλωσσολογίαs), 13-15 Σεπτεμβρίου 2001, Παρίσι, σσ. 99-102.

Σελλά, Ελ. & Μπατσαλιά Φρ.( 2000) «Πολυπολιτισμικές κοινωνίες: η σύγχρονη πρόκληση για το σχολείο», Πρακτικά του Α’ Διεθνούς Συνεδρίου για τη Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας, 25-26 Σεπτεμβρίου 2000, Αθήνα ,σσ 427-438.

Σκούρτου, Ελ. (1997). Θέματα διγλωσσίας και εκπαίδευσης. Αθήνα. Νήσος

Τοκατλίδου Β. (1986). Εισαγωγή στη Διδακτική των Ζωντανών Γλωσσών. Αθήνα.Οδυσσέας.

Τοκατλίδου, Β. (2002). Γλώσσα, επικοινωνία και γλωσσική εκπαίδευση. Αθήνα. Πατάκης.

James, C. (2009). Αντιπαραβολική Ανάλυση. Μτφ. Α. Αποστόλου-Πανάρα & Β. Ζούκα, Αθήνα, Γρηγόρης.

 

In other languages

Baker, C. (2006). Foundations of Bilingual Education and Bilingualism. Clevedon, Multilingual Matters.

Bérard, E. (1991). L’approche communicative. Théorie et pratiques, Paris. Clé International.

Calliambetsou-Coraca, P. (1995). La didactique des langues de l'Ère à - Scientifique a l'ère scientifique. Athènes: Éditions Eiffel.

Carter, R. (1993). Introducing Applied Linguistics. London. Penguin.

Cook, G. (2003). Applied Linguistics. Oxford. OUP.

Ellis R. (1990). Instructed Second Language Acquisition. Oxford. Blackwell.

Lightbrown P., Spada N (1993). How Languages are learned, Oxford. OUP.

Ellis, R. 1996. Understanding Second Language Acquisition. Oxford. OUP.

Kramsch, C. (1993). Context and Culture in Language Teaching. Oxford. OUP.

Krashen, D. St. (1987). Principles and practice in second language acquisition. Prentice-Hall International.

Krashen, D. St. (1988). Second language acquisition and second language learning, Prentice-Hall International.

Ο' Malley, J. M. & A.U. Chamot. (1990). Learning Strategies and Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Oxford, R. (1990). Language Learning Strategies: What every teacher should know. Rowley, Mass. Newbury House.

Papaefthymiou-Lytra, S. (1990). Explorations in Foreign Language Classroom Discourse. Parousia 11. Athens: University of Athens.

Richards, Jack C.; Theodore S. Rodgers (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge UK: Cambridge University Press.

Tardieu, C., Làzàr, I., et al. (2008). La didactique des langues en 4 mots-clés: communication, culture, méthodologie, évaluation. Paris. Ellipses.