English » 70055 Issues of Bilingualism

70055 Issues of Bilingualism

 

Eleni Sella

Professor

elesella[at]turkmas.uoa[dot]gr

3 hours per week

Course Objectives

The aim of the course is to provide knowledge and to aid the development of the students' critical thought, as far as bilingualism as a social phenomenon is concerned: bilingualism as a social phenomenon and the bilingual community. Important theoretical issues related to bilingualism and relevant fields of the Greek reality are analysed: various forms of bilingualism, factors that determine the linguistic behaviour of bilinguals, as well as the preservation or loss of the native language and the linguistic behaviour of a bilingual community. Furthermore, the development of multiculturalism, on an international and also on a Greek level, “imposes”, nowadays, the examination of the relation between language and national identity, passing through “thorny” political, social and linguistic notions.

The ultimate aim of the course is to provide students with the necessary theoretical background so that they are able, as future teachers, to adopt the appropriate didactic approach in each case, according to the needs and interests of their public, combining empirical data and theoretical principles.

Course Structure

1. Bilingualism all over the world.

2. Socio-linguistic and socio-psychological factors and linguistic choices of bilinguals.

3. Diglossia and Βilingualism.

4. Preservation and loss of the linguistic behaviour of bilinguals.

5. Linguistic regeneration and/or reversal of the linguistic change.

6. Language and national identity.

7. Issues of specification of ethnic groups.

8. Nationality and national identity.

9. Historical minority languages in Greece and their viability.

10. Vlach or Aromanian and Arvanitic language.

11. Slavo-Macedonian, Pomac and Greek Romani languages.

12. The Turkish language in Greece.

13. The Greek language in Turkey.

 

Assessment

Final written examination (70%) and obligatory written assignment (30%).

 

Bibliography

Α. Basic

The following textbooks and course notes are proposed:

Σελλά-Μάζη, Ε. 2001. Διγλωσσία και Κοινωνία. Η ελληνική πραγματικότητα. Αθήνα: Προσκήνιο.

Γεωργογιάννης Π. 2008. Διγλωσσία και δίγλωσση εκπαίδευση, εκδ. Γεωργογιάννης Π.

Σκούρτου Ε. 1997. Θέματα διγλωσσίας και εκπαίδευσης, εκδ. Νήσος

Cummins J. 2003/2η εκδ. Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση, εκδ. Gutenber


Β. Indicative

In Greek

Αρχάκης Α. & Κονδύλη, Μ. (2004). Εισαγωγή σε ζητήματα κοινωνιογλωσσολογίας. B' έκδοση. Σειρά «Παραδόσεις» 8. Αθήνα: Εκδ. Νήσος. (Α ́ έκδοση: 2002).

Baker, C. (2001). Εισαγωγή στη Διγλωσσία και τη Δίγλωσση Εκπαίδευση, Gutenberg, Αθήνα, 2001.

Cummins, J.(1999). Ταυτότητες υπό Διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μιαΚοινωνία της Ετερότητας, Gutenberg, Αθήνα, 1999.

Μπασλής, Γ. (2000). Κοινωνιογλωσσολογία (Μικρή Εισαγωγή). Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.

Μπατσαλιά, Φρ. & Σελλά, Ε. (2000). "Πολυπολιτισμικές κοινωνίες: η σύγχρονη πρόκληση για το σχολείο", Πρακτικά του Α’ Διεθνούς Συνεδρίου για τη Διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως Ξένης Γλώσσας, 25-26 Σεπτεμβρίου 2000, Αθήνα, σσ. 427-438.

Μπατσαλιά, Φρ. & Σελλά, Ε. (2004). "Η εκπαίδευση των διδασκόντων την Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα", Επιστημονική Επετηρίδα του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου 1999-2003, Κέρκυρα, σσ. 289-298.

Σελλά, Ε. (1997). Διγλωσσία και ολιγότερο ομιλούμενες γλώσσες στην Eλλάδα, Tο μειονοτικό φαινόμενο στην Eλλάδα. Mια συμβολή των κοινωνικών επιστημών, επιμέλεια K. Tσιτσελίκη, Δ. Xριστόπουλου, Kριτική, σσ. 349- 413

Σκούρτου, Ε. (1997). (επιμ.) Θέματα Διγλωσσίας και Εκπαίδευσης. Αθήνα. Νήσος.

Τριάρχη-Herrmann, B. (2000) Η Διγλωσσία στην Παιδική Ηλικία. Μια Ψυχογλωσσική Προσέγγιση, Gutenberg, Αθήνα.

Τσιτσιπής, Λ. (1995). Εισαγωγή στην ανθρωπολογία της γλώσσας. Αθήνα: Gutenberg.

In other languages

Cummins, J. & Swain, M. (1986). Bilingualism in Education. London: Longman

Donaldson, M. (1978). Children’s Minds, Fontana/Collins, Glasgow.

Dorian, N.c. (1981). Language Death. The life cycle of a Scottish Gaelic Dialect. Philadelphia. University of Pennsylvania Press.

Edwards, J. (1995). Multilingualism. London: Ρenguin Books.

Gal, S. (1979). Language Shift: Social Determinants of Linguistic Change in Bilingual Austria. Νew Υork. Αcademic Ρress.

Gardner-Chloros, P. (1991). Language Selection and Switching in Strasbourg. Oxfoerd. Oxford University Press.

Gellner, E. (1983). Nations and Nationalism. London. Blackwell.

Giordan, H. (dir.) (1992). Les minorités en Europe, droits linguistics at droits de l'homme. Paris. Kimé.

Hamers, J. F. & Blanc, M.H.A. (1995). Bilinguality and Bilingualism. Cambridge. CUP.

Hoffman, C. (1991). Αn Introduction to Bilingualism. London & Νew Υork. Longman.

Hudson, R. Α. (1991). Sociolinguistics. Cambridge. CUΡ.

Komondouros, M. & McEntee-Atalianis, L. (2007). "Language Attitudes, Shift and the Ethnolinguistic Vitality of the Greek Orthodox Community in Istanbul". Journal of Multilingual and Multicultural Development, vol. 28, Issue 5, 365-384.

Mackey, W. F. (1976). Βilingualisme et contact des langues. Ρaris. Κlinckcieck.

Preston, D. (1993). Sociolinguistics n Second Language Acquisition. Oxford. Blackwell.

Romaine, S. (ed.) (1991). Language in Australia. Cambridge University Press. Cambridge.

Romaine, S. (19952). Bilingualism. Oxford: Blackwell.

Skourtou E. (2008). "Linguistic Diversity and Language Learning and Teaching. An example from Greece." Scientia Paedagogica Experimentalis, XLV, 1, pp. 175-194.

Skutnabb-Kangas, Τ. (1981). Bilingualism or Not?The Education of Minorities, Multilingual Matters, Clevedon.

Trudgill, P. (1995). Sociolinguistics. An introduction to Language and Society. London. Penguin.

Weinreich, U. (1968). Languages in Contact. Findings and Problems. The Hague, Mouton.