70049 Religious Communities and Ethnic Groups in the Ottoman Empire
Aimilia Themopoulou
Associate Professor
3 hours per week
Course Objectives
The aim of the course is to study the function, organisation and evolution of the non-Muslim religious communities from the 17th century until the beginning of the 20th century.
Course Structure
The course examines the organisation, administration and evolution of the non-Muslim populations. Special emphasis is on:
-
the rum orthodox communities and relations of the Ecumenical Patriarchate with the central government;
-
the self-governance system of the Aegean islands, the region of Macedonia, Thessaly, Peloponnese and Epirus from the 17th century until the 19th century;
-
the main differences in the administration system in the various regions of the Ottoman empire and the evolution of non-Muslim communities;
-
the formation of national identity in non-Muslim communities and their transformation to ethnic groups during the 19th century.
Assessment
Written assignment (25% of the total grade), final written examination (75% of the total grade).
Bibliography
Basic
Κοντογιώργης Γιώργος., Κοινωνική δυναμική και πολιτική αυτοδιοίκηση. Οι ελληνικές κοινότητες της Τουρκοκρατίας, Αθήνα, 1982.
Indicative
Αναγνωστοπούλου Σ., Μικρά Ασία, 19ος αι.-1919: Οι ελληνορθόδοξες κοινότητες. Από το μιλλέτ των Ρωμιών στο Ελληνικό Έθνος, Αθήνα, 1997.
Anderson Benedict, Φαντασιακές κοινότητες. Στοχασμοί για τις απαρχές και τη διάδοση του εθνικισμού, (μτφρ.) Ποθητή Χαντζαρούλα, Αθήνα 1997.
Barkey K., Farliliklar Imparatorlugu Osmanlilar (μτφ.Ebru Kilic) Istanbul 2008.
Βερέμης Θάνος, Τα Βαλκάνια από το 19ο ως τον 21ο αιώνα. Δόμηση και αποδόμηση κρατών, Πατάκης, Αθήνα 2004.
Braude B., Lewis B., Christians and Jews in the Ottoman Empire. The functioning of a plural society, New-York, 1982.
Cahen, C., L’islam, Paris, 1997.
Castellan G., Histoire des Balkans XIVe XX, siècle, Paris, 1991.
Cvetkova B., Les Institutions Ottomanes en Europe, Weisbaden, 1978.
Γεδεών Μ., Γενικοί Κανονισμοί, Κωνσταντινούπολη, 1862
Faroqhi S., Stories of Ottoman men and women, Istanbul, 2002.
Faroqhi S., Κουλτούρα και καθημερινή ζωή στην Οθωμανική αυτοκρατορία- Από το μεσαίωνα ως τις αρχές του 2οουα;ιώνα,(μετ.) Κατερίνα Παπακωνσταντίνου ,Αθήνα, 2000.
Findley C., Bureaucratic Reform in the Ottoman Empire. The Sublime Porte 1789-1922, Princeton, 1980.
Hamilton G., Bowen H., Islamic society and the West, t. II Oxford, 1969.
Herring G., Οικουμενικό Πατριαρχείο και Ευρωπαϊκή πολιτική, 1620-1638, Αθήνα, 1989.
Gellner E., Έθνη και Εθνικισμός, Αθήνα, 1994.
Gibb H, A- Bowen H., Islamic Society and the West, A study of the impact of Western Civilisation on Moslem Culture in the Near East vol 1 part I –II, Oxford University Press, London-New York Toronto, 1950-1957.
Hobsbawn Eric, Έθνη και Εθνικισμός από το 1780 μέχρι σήμερα : πρόγραμμα, μύθος, πραγματικότητα (μτφρ.) Χρύσα Νάντρις, Αθήνα, 1994.
Inalcik H., ‘‘Τhe Ottoman decline and its effects upon the reaya”, Actes du II Congrés International des Etudes du Sud-Est européen, Αθήνα, 1970, σ. 73-90.
Inalcik H., ‘‘The application of the Tanzimat and its social effets”, Archivum Ottomanicum, V (1973), σ. 98-127.
Inalcik H.,-Faroqhi S.,-MacGowan B.,-Quateart D.,-Pamuk S., An economic and social history of the Ottoman Empire, 1600- 1914, vol. 2, Cambridge, 1997.
Inalcik H., Essays in Ottoman History, Istanbul. 1998.
Inalcik, H., ‘‘Djizya” E. I. Leiden, t. I σ. 562-566
Inalcik, H., ‘‘Eyalet” E. I. Leiden, t. II σ. 721-724.
Imber, C., Studies in Ottoman history and Law, Istanbul, 1996.
Faroqhi Suraiya, Stories of Ottoman men and women, Eren Istanbul, 2002.
Κιτρομηλίδης, Πασχάλης, Βερέμης, Θάνος, Κιτρόεφ Αλέξανδρος, Εθνική ταυτότητα και εθνικισμός στη σύγχρονη Ελλάδα, Αθήνα 1997.
Κονόρτας Παρασκευάς Οθωμανικές θεωρήσεις για το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Βεράτια για τους προκαθήμενους της Μεγάλης Εκκλησίας (17ος –αρχές 20ου αι.) Αθήνα, 1998.
Κοντογιώργης Γιώργος, Κοινωνική δυναμική και πολιτική αυτοδιοίκηση. Οι ελληνικές κοινότητες της Τουρκοκρατίας, Αθήνα, 1982.
Kωστής Κώστας , ‘‘Κοινότητα εκκλησία και μιλλέτ στις ‘‘ελληνικές’’ περιοχές της Οθωμανικής αυτοκρατορίας κατά την περίοδο των Μεταρρυθμίσεων’’, Μνήμων, 14 (19910, σ. 57-75.
Mardin Şerif, The genesis of Young Ottoman Thought. Α Study in the modernization of Turkish political ideas, Princeton University Press, New Jersey 1962.
Πανταζόπουλος Ν., ‘‘Τα προνόμια ως πολιτιστικός παράγων εις τας σχέσεις χριστιανών –μουσουλμάνων’’ Επιστημονική Επετηρίς Σχολής Νομικών και Οικονομικών Επιστημών, 1975, σ. 745-895.
Παπαστάθης, Χ., Οι κανονισμοί των Ορθοδόξων ελληνικών κοινοτήτων του οθωμανικού κράτους και της Διασποράς, Αθήνα, 1984.
Parla. Taha, The Social and Political Thought of Ziya Gφkalp 1876-1924, Leiden1985.
Σταματόπουλος Δ., Μεταρρύθμιση και εκκοσμίκευση, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, Αθήνα, 2003.
Shaw Stanford Ezel Kural, History of the Ottoman Empire and Modern Turkey 1800-1875, 2. Τ. Cambridge,1977.
Sugar, P., Η Νοτιοανατολική Ευρώπη κάτω από Οθωμανική κυριαρχία (1354-1804), τ. 2, Αθήνα, 1994.
Todorova, Maria, Βαλκάνια: η Δυτική Φαντασίωση, πρόλογος-επιμέλεια, Πασχάλης Κιτρομηλίδης, (μτφ)., Ιουλία Κολοβού, Θεσσαλονίκη, 2000.
Timur Taner, Osmanlı Kimliği, Istanbul, 1986.
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Αθήνα, 1974, τ. Ι, σ. 92- 108, 150- 170.
Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, Αθήνα, 1975 τ. ΙΑ΄ σ. 110-143,189-242.